فهرست طبقات
یکشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۵:۴۸ ۶۲۴۹
طبقه بندی: اخبار شهر
چچ
2KLZitinICLYp9mE2YrYqiIg2K/YsSDYqNin2LLZiuKAjNmH2KfZiiDYqtix2KfZgdmK2YPZitiMINio2YTZitiqINio2LHZhtiv2Ycg2YXYtNmH2K8g2KfYs9iq2J8h

بررسی مسایل و مشکلات الیت در گفتگو با مدیران شهری و شهروندان؛

آیا "الیت" در بازی‌های ترافیکی، بلیت برنده مشهد است؟!

اما آن چیزی که مشهود است الیت یک مُسکِن است و وجود آن ضرورتی برای شهر محسوب می‌شود اما باید مدیران شهری تلاش کنند با رفع مشکلات آن در کنار اینکه رضایت شهروندان و رانندگان را جلب کنند، الیت بلیت برنده‌ای در بازی ترافیک شهرمان باشد.

از زمانی که پای خودروها به زندگی ما انسان‌ها باز شد شاید توانستیم طعم آسایش را بچشیم اما به همان اندازه از آرامش زندگی ما کاسته شد؛ آلودگی هوا، شلوغی خیابان‌ها، ترافیک، استرس و... همه و همه ارمغان حضور خودروها در زندگی ماست. معضل جدی دیگری که رانندگان خودروها با آن روبه‌رو هستند کمبود جای پارک است که این خود سبب شده در برخی از معابر بیشتر از ظرفیت آن برای پارک خودرو استفاده شود.
به گزارش روابط عمومی معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد، از سال 88 مدیریت شهری مشهد برای حل معضل کمبود جای پارک در این کلانشهر و استفاده عادلانه از ظرفیت معابر برای پارک خودرو اقدام به راه‌اندازی شرکتی با مشارکت بخش خصوصی به نام شرکت الیت کرد اما متاسفانه وجود برخی از مشکلات در نحوه عملکرد الیت و کسر شارژ از پلاک خودروها انتقادهایی را به وجود آورد که در آن زمان جوابیه مسوولان این شرکت نیز در روزنامه خراسان به چاپ رسید.
با وجود این جوابیه اما هنوز رانندگان زیادی از عملکرد این شرکت رضایت ندارند. کسر شارژ الیت در معابری که خودرو در آن پارک نشده، عدم شفافیت در میزان کسری شارژ، بالا بودن هزینه‌های پارک در حاشیه معابر، برخورد پارکبانان و... بخشی از مشکلات مطرح شده از سوی شهروندان است.
عامل انسانی خطای الیت را افزایش می‌دهد
وارد خیابان صاحب الزمان(عج) می‌شوم، خیابانی که به نوعی مرکز ادارات خصوصی، دولتی و بازار موبایل است. تمام فضای حاشیه خیابان به پارک خودرو اختصاص پیدا کرده است و البته برخی از رانندگان مجبور به پارک خودروی خود به صورت دوبل شده‌اند؛ پارکبانانی نیز با لباس‌های سبز رنگ مشغول ثبت پلاک خودروها هستند.
با یکی از رانندگان وارد گفتگو می‌شوم و از وی در خصوص میزان رضایت از عملکرد الیت می‌پرسم.
این راننده که برای یک کار اداری به خیابان صاحب الزمان (ع) آمده است، می‌گوید: ایجاد ساز وکار برای پارک خودرو در حاشیه خیابان‌ها اقدامی مثبت است اما متاسفانه هزینه‌های پارک کردن خودرو بسیار زیاد است که در این خصوص رانندگان به مشکل خورده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: همچنین از آنجایی که یک فرد به عنوان عامل انسانی به صورت دستی پلاک خودرو را ثبت می‌کند احتمال زیاد برای بروز خطا وجود دارد؛ برای من تاکنون اتفاق افتاده که در یکی از کوچه‌های فرعی خیابانی که زیر پوشش الیت است خودروی خود را پارک کردم اما بعد از آن مبلغ الیت از حساب من کسر شد و این در حالیست که کوچه‌های فرعی زیر پوشش الیت نیست.
این راننده تصریح می‌کند: متاسفانه راهی نیز وجود ندارد که بتوانم ثابت کنم من در جایگاه الیت خودروی خود را پارک نکرده‌ام.
نارضایتی از نحوه برخورد پارکبانان
راننده دیگری در همان خیابان اما از نحوه برخورد برخی از پارکبانان گلایه می‌کند و می‌گوید: برخی از پارکبانان به حالت طلبکارانه از ما درخواست شارژ الیت دارند و حتی یک بار با یکی از آنان برخورد لفظی داشتم و این در حالی بود که پارک خودرو در نیم ساعت اول رایگان است.
وی ادامه می‌دهد: به نظر من پارکبانان نباید از روش برخورد طلبکارانه با راننده استفاده کنند و شرکت الیت باید در این خصوص پاسخگو باشد.
پارک خودرو در پارکینگ به صرفه‌تر است
خیابان آخوند خراسانی مقصد بعدی ما برای تهیه گزارش است. یکی از خیابان‌های پرتردد شهر مشهد که در نزدیکی حرم مطهر رضوی واقع شده است.
صاحبان برخی از واحدهای صنفی که در این خیابان وجود دارند ار خودروی شخصی خود استفاده می‌کنند که باید برای هر روز پارک در این خیابان مبلغ زیادی را به شرکت الیت پرداخت کنند.
یکی از مغازه‌داران می‌گوید: همه ما می‌دانیم که بهتر است برای تردد در شهر از وسایل نقلیه شخصی استفاده نکنیم اما این موضوع دلیلی نمی‌شود که پارک خودرو در حاشیه معابر هزینه بالایی را روی دوش رانندگان بگذارد.
وی ادامه می‌دهد: با وجود این هزینه‌های بالا برای پارک خودروی خود به پارکینگ مراجعه می‌کنم.
میزان کسر از حساب پلاک لحظه‌ای ارسال نمی‌شود
یکی دیگر از رانندگان نیز از کسر شارژ الیت خودروهایی که در حریم تقاطع‌ها پارک کرده‌اند گلایه می‌کند و می‌گوید: دیده شده در حریم برخی از تقاطع‌ها نیز تابلوی الیت نصب شده و این در حالیست که پارک خودرو در این نقاط غیرقانونی است.
وی تصریح می‌کند: به عنوان مثال در حریم تقاطع خیابان یاس بولوار جانباز تابلوی الیت نصب شده است و حتی کنار لچکی نیز این تابلو وجود دارد و شارژ الیت از پلاک خودروهای پارک شده کسر می‌شود.
این راننده اضافه می‌کند: درست است که روی تابلوهای الیت مقدار هزینه‌ها درج شده است اما شاید بسیاری از رانندگان خبر نداشته باشند از چه طریقی می‌توانند مقدار شارژ مانده پلاک خودروی خود را مشاهده کنند و حتی بسیاری از ما درخواست داریم میزان کسری شارژ برای ما ارسال شود.

هدف از ایجاد پارک حاشیه‌ای در معابر مشهد درآمدزایی نیست
بعد از شنیدن گلایه‌های تعدادی از شهروندان به دفتر شرکت ترافیک هوشمند الیت می‌روم تا با مدیرعامل این شرکت برای دریافت پاسخ این دغدغه‌ها گفتگویی داشته باشم.
سید حسین هاشم‌زادگان در ابتدای این گفتگو به نحوه تشکیل شرکت الیت و علت وجودی آن اشاره می‌کند و می‌گوید: فعالیت شرکت ترافیک هوشمند الیت از دی ماه سال 89 آغاز شد و در آغاز 51 درصد از سهام آن متعلق به بخش خصوصی و 9 درصد دیگر متعلق به شهرداری مشهد بود.
وی بیان می‌کند: در حال حاضر تمام سهام این شرکت متعلق به شهرداری مشهد است.
مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت به تعداد معابر تحت پوشش این شرکت اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر 118 معبر شهر مشهد تحت پوشش شبکه الیت قرار دارد که در بین برخی از خیابان‌ها 5 الی 4 معبر است.
هاشم‌زادگان ادامه می‌دهد: ایجاد فضای پارک حاشیه‌ای در تمام شهرهای دنیا مشروط به داشتن شرایطی همچون عرض مناسب، یک طرفه یا دو طرفه بودن معبر و... بستگی دارد و در صورت استاندارد بودن شهرداری بر حسب نیاز مجوز ایجاد پارک حاشیه‌ای را از شورای عالی ترافیک اخذ می‌کند.
وی بیان می‌کند: بلکه هدف این است شهروندان در حاشیه معابر تنها برای انجام کارهای ضروری خود در زمان کوتاهی پارک کنند لذا نیم ساعت اول رایگان است و دریافت وجه تنها عاملی بازدارنده می‌باشد.
مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت تصریح می‌کند: زمانی که مدت زمان پارک خودرو در حاشیه معابر کاهش پیدا کند شاهد افزایش فضای پارک خودرو خواهیم بود به گونه‌ای که با ایجاد پارک حاشیه‌ای توانستیم 120 هزار خودرو را در 12 هزار جای پارک موجود در مشهد جای بدهیم.
هاشم‌زادگان بیان می‌کند: از ابتدای فعالیت شرکت الیت، توقف زیر نیم ساعت خودروها 26 درصد بود اما در حال حاضر تعداد پارک خودروها زیر نیم ساعت به 74 درصد رسیده است لذا این نشان می‌دهد هدف الیت استفاده عادلانه از فضای پارک خودروها است.
وی اشاره می‌کند: متاسفانه در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز ترافیک در شهر حرکت کند خودروها برای پیدا کردن جای پارک است، بنابراین ایجاد فضای پارک حاشیه‌ای می‌تواند به کاهش ترافیک کمک کند.
ثبت پلاک خودرو به منزله کسر از حساب نیست
مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت در پاسخ به گلایه برخی از شهروندان در خصوص ثبت پلاک خودروهایی که زیر نیم ساعت پارک کرده‌اند، بیان می‌کند: شهروندان باید آگاه باشند که ثبت پلاک خودروها توسط پارکبان به منزله کسر از شارژ نیست بلکه پارکبان تنها رویت خودرو را ثبت می‌کند ولی محاسبات زمان توقف در پایان روز و در سامانه اصلی الیت انجام می‌شود.
هاشم‌زادگان اضافه می‌کند: با ثبت پلاک خودرو توسط پارکبان محل توقف و زمان در صورتحساب ثبت می‌شود و در صورت پارک خودرو زیر نیم ساعت مبلغ صفر محاسبه می‌شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه نیروی بازرس الیت نیز در سطح معابر شهر مشهد حضور دارند، بیان می‌کند: در پاسخ به برخی از شهروندان که گلایه داشتند خودروی خود را در محل الیت پارک نکرده‌اند اما مبلغ از حساب آنان کسر شده است باید گفت شرکت الیت 15 نفر نیروی بازرس دارد که 7 نفر از آنان در معابر تحت پوشش به صورت محسوس و 7 نفر به صورت نامحسوس حضور دارند و با موارد تخلف پارکبانان برخورد می‌کنند.
مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت ادامه می‌دهد: همچنین تمام دستگاه‌های پارکبانان مجهز به GPS است که طول و عرض جغرافیایی محل را ثبت می‌کند که از طریق آن می‌توان به نمودار حرکت پارکبان در معابر شهر پی برد؛ بنابراین در صورتی که پارکبان در معبری که زیر پوشش الیت نباشد حضور داشته باشد ثبت خواهد شد.
هاشم‌زادگان تصریح می‌کند: سال گذشته تعدادی گزارش از سوی شهروندان در خصوص تخلف پارکبانان داشتیم که برای رفع آن از بازرس استفاده کردیم.
استفاده از سیستم‌های خودکار برای شناسایی پلاک خودروها خطای بیشتری دارد
وی همچنین در پاسخ به این سوال که استفاده از عامل انسانی خطا را افزایش می‌دهد چرا از روش‌های خودکار برای ثبت پلاک استفاده نمی‌شود، می‌گوید: همیشه استفاده از عامل انسانی درصد خطا را افزایش می‌دهد اما این نیز باید مدنظر قرار گیرد که با در نظر گرفتن شرایط فرهنگی جامعه ما استفاده از سیستم‌های خودکار برای شناسایی پلاک خودروها خطای بیشتری دارد؛ خطای ما در کسورات بسیار پایین است و در صورت بروز مشکل شهروند نیازی به اثبات حرف خود ندارد ما با استفاده از روش‌های مختلف اثبات خواهیم کرد.
شهروندان میزان رضایت خود را از رفتار پارکبانان اطلاع دهند
وی اما در پاسخ به گلایه شهروندان در خصوص رفتار نامناسب برخی از پارکبانان نیز بیان می‌کند: سال گذشته 12 هزار نفر ساعت برای پارکبانان برگزار کردیم و در کنار آن برای استخدام آزمایش‌های روانشناسی متعددی از این افراد اخذ می‌شود.
مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت ادامه می‌دهد: اما با این وجود در صورتی که شهروندان از برخورد پارکبانان رضایت ندارد می‌توانند مراتب را به ما اطلاع دهند چرا که بسیاری از ایرادهای این طرح زمانی برطرف می‌شود که شهروندان آن را گزارش دهند.
معابر تحت پوشش الیت امسال افزایش پیدا نمی‌کند
هاشم‌زادگان در خصوص افزایش تعداد معابر تحت پوشش الیت می‌گوید: در سال جاری بحث افزایش معابر تحت پوشش الیت را نداریم چرا که مابقی نیاز به مدیریت ندارد.
وی ادامه می‌دهد: شرکت الیت در معابری ورود پیدا می‌کند که درخواست احداث پارکینگ دارند.
مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت بیان می‌کند: در حال حاضر برخی از معابر شهر مشهد تحت پوشش الیت است اما به دلیل استفاده کم شهروندان پارکبان در آن حضور ندارد.
افزایش 2000 فضای پارک خودرو با احداث پارکینگ‌های جدید
هاشم‌زادگان در پاسخ به این سوال که در قانون بخشی از درآمدهای حاصل از الیت باید صرف احداث پارکینگ شود، تاکنون چند پارکینگ احداث شده است، بیان می‌کند: سال گذشته تعداد پارکینگ‌های غیرحاشیه‌ای متعلق به شهرداری مشهد از 17 پارکینگ به 42 پارکینگ رسیده است که همگی آن تحت پوشش الیت است.
وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر پارکینگ هاشمی‌نژاد تحویل شرکت الیت شده و در حال هوشمندسازی است و در کنار آن پارکینگ‌های جنت و بیمارستان امام رضا( ع) هم اضافه خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت تصریح می‌کند: در حال حاضر تعداد فضای پارک غیرحاشیه‌ای بیش از 7700 جای پارک است که امسال 2000 فضای پارک دیگر اضافه خواهد شد.
اطلاع‌رسانی از میزان حساب و کسر پلاک از طریق پیامک و سایت الیت
هاشم‌زادگان اما در خصوص تعرفه بالای پارک خودرو در حاشیه معابر مشهد می‌گوید: این تعرفه‌ها مصوبه شورای اسلامی شهر است و شهروندان می‌توانند از میزان رقم آن که بر روی تابلوهای الیت نصب شده مطلع شوند.
وی تصریح می‌کند: همچنین سایت شرکت الیت نیز مرجع دیگری است که شهروندان می‌توانند از طریق آن هم از میزان حساب خود و هم تعرفه‌ها و ظرفیت آنلاین پارکینگ‌ها اطلاع پیدا کنند.
مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت می‌گوید: در اقدامی دیگر کسر از حساب پلاک خودروها آخر همان روز به صورت پیامک به رانندگان ارسال می‌شود.
ارسال پیامک لحظه‌ای کسر از حساب عامل جلوگیری از تخلفات پارکبانان
اما در ادامه رییس کمیسون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز در خصوص ماهیت وجودی الیت می‌گوید: ایجاد پارک حاشیه‌ای الیت به منظور کاهش زمان توقف خودروها در حاشبه معابر و به دنبال آن افزایش فضای پارک خودرو است.
سید جلال فیاضی ادامه می‌دهد: با توجه به این مهم نیم ساعت اول پارک خودرو در حاشیه معابر تحت پوشش الیت رایگان است و بعد از آن هر نیم ساعت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند.
وی تصریح می‌کند: ایجاد پارک حاشیه‌ای در معابر مشهد تاثیر خوبی داشته و توانسته فضای زیادی را برای پارک خودروهای شهروندان باز کند اما بحث در حال حاضر اطلاع لحظه‌ای شهروندان از کسر از حساب است.
عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر مشهد ادامه می‌دهد: شرکت الیت اعلام کرده که سیستم فنی این اجازه را نمی‌دهد اما معتقدیم که این مشکل قابل حل است لذا کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مهلتی را به این شرکت داده تا سیستم نرم‌افزاری پیامکی خود را اصلاح کند.
فیاضی بیان می‌کند: در حال حاضر پیامک کسر از حساب پلاک خودروها بعد از اتمام کار شرکت الیت به رانندگان ارسال می‌شود.
وی اضافه می‌کند: در این صورت اگر تخلفی توسط پارکبان صورت بگیرد می‌توان بلافاصله پیگیری کرد.
رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد همچنین در خصوص برخورد برخی از پارکبانان با رانندگان بیان می‌کند: وظیفه پارکبانان توجیه رانندگان و اطلاع‌رسانی این موضوع که بدهی بالا مشمول جریمه راهنمایی و رانندگی می‌‎شود و به هیچ عنوان نباید وارد درگیری با راننده شوند.
فیاضی تصریح می‌کند: براساس قانون افزایش بدهی الیت مشمول جریمه راهنمایی و رانندگی می‌شود لذا شهروندان باید توجه داشته باشند که بدهی خود را به موقع پرداخت کنند.

***

مشهد این روزها به سختی نفس می‌کشد. شهری که بزرگترین کلانشهر مذهبی دنیاست با وجود یک میلیون خودرو به یکی از شهرهای آلوده ایران تبدیل شده است لذا اگر سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان شهر به فکر آن نباشند روزی همه شهر مشهد به پارکینگ بزرگ خودرو تبدیل خواهد شد.
اما آن چیزی که مشهود است الیت یک مُسکِن است و وجود آن ضرورتی برای شهر محسوب می‌شود اما باید مدیران شهری تلاش کنند با رفع مشکلات آن در کنار اینکه رضایت شهروندان و رانندگان را جلب کنند، الیت بلیت برنده‌ای در بازی ترافیک شهرمان باشد.

آدرس کوتاه شده: