تغییر در مسیر برخی خطوط اتوبوسرانی با هدف پوشش حداکثری مناطق شهری، استفاده بهینه از سرمایه و امکانات موجود و ارائه خدمات باکیفیت، کاهش سرفاصلهها، اعزام دقیقتر سرویسها و ... صورت پذیرفته است.
این روزها صحبتها و گلایههای شهروندان ساکن در مسیر برخی خطوط اتوبوسرانی در قالب پیامک، تلفن و... شده نقل محافل خصوصی و عمومی و تیتر اصلی بسیاری از رسانهها.
به گزارش روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، خبرنگار ما نیز در گزارش پیشرو به سراغ مردم کوچه و بازار رفته و صحبتهای آنان را در کنار سخن شهروندان در رسانهها، بررسی کرده و انعکاس داده است. «از مسئولان بپرسید که آیا فقط خط 26 باعث ایجاد ترافیک شده که تغییر کرده است؟ این جابهجایی ما را دچار مشکل میکند. باید 2 خط دیگر سوار شویم تا به محل جدید ایستگاه برسیم».«لطفا به مدیران اتوبوسرانی بگویید فکری به حال ساکنان بولوار وکیلآباد کنند و این خط را به مسیر سابق خود برگردانند. این اصلاح خطوط به ضرر مردم محدوده اقبال و دانشجو است». «لطفا مسیر خط 91 را به مسیر قبلی خودش برگردانید. از سمت صیاد، شقایق، ویلا و میدان هشتصد برای بولوار پیروزی اتوبوس نیست و مجبوریم دو اتوبوس سوار شویم». نمیدانم چه سری است که با تغییر مدیریتی در سازمان اتوبوسرانی، به جای افزایش کیفیت خدمات، خطوط اتوبوس تغییر میکند». شهروند ساکن در محدوده بولوار پیروزی نیز به خبرنگار ما میگوید: «ادغام خطوط باعث گرفتاری و سرگردانی برای اهالی ساکن در مسیر شده. بهتر نیست مدیران اتوبوسرانی به جای تغییر گاه و بیگاه خطوط، به فکر افزایش کیفیت خدماتدهی آن باشند؟». کاسب محله قاسمآباد هم اینگونه گلایه خود را مطرح میکند: «ما جمعی از ساکنان بولوار امامیه و چهارراه رستگاری هستیم که اعتراض خود را به صورت کتبی و شفاهی به سازمان اتوبوسرانی اعلام کردیم و از مسئولان میخواهیم مسیر این خطوط را تغییر ندهند». این گلایهها تنها بخش کوچکی از صحبتهای مردمی است که انعکاس داده شد. در ادامه این گزارش پاسخ مسئولان شهرداری پیرامون دلایل تغییر و اصلاح خطوط اتوبوسرانی مطرح شده است. کاهش سرفاصلهها و اعزام دقیقتر سرویسها معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در گفتگو با خبرنگار ما علت اصلی تغییر خطوط را اینگونه بیان میکند: ترافیک سنگین، علت تغییر مسیر خطوط است. هوشنگ غلامزاده در ادامه بیان میکند: تغییر در مسیر برخی خطوط اتوبوسرانی با هدف پوشش حداکثری مناطق شهری، استفاده بهینه از سرمایه و امکانات موجود و ارائه خدمات باکیفیت، کاهش سرفاصلهها، اعزام دقیقتر سرویسها و ... صورت پذیرفته است. وی ادامه میدهد: ضرورت هماهنگی بیشتر مدلهای مختلف حمل و نقل و تشکیل شبکه یکپارچه خدمات، کاهش آلودگیهای زیست محیطی در اثر بهینه شدن خدمات خطوط، مدیریت بهتر خطوط و شبکه توسط عوامل مجری از دیگر عوامل قابل ذکر است. درخواست پلیس و بیمارستان برای تغییر خطوط 15 و 26 معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به اصلاح خطوط 15 و 26، بیان میکند: این کار به دلیل درخواست پلیس راهور به واسطه ترافیکهای غیرقابل کنترل خیابان احمد آباد و درخواست بیمارستان قائم(عج) به دلیل آلودگیهای صوتی و زیست محیطی صورت پذیرفته است. غلامزاده تصریح میکند: به دلیل ترافیک های شدید خیابان احمد آباد، امکان برنامهریزی لازم بر روی سر فاصله خطوط مذکور وجود ندارد. وی اضافه میکند: ترافیکهای سنگین به حدی بود که سبب اتلاف وقت زیاد در ترافیک خیابان احمدآباد، به نسبت کل زمان سرویسدهی خط در محدوده کوتاهی از آن مانند فلسطین تا شریعتی با مسافر کم قابل ملاحظه بود. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد اضافه میکند: همچنین به دلیل اجرای دوربرگردان جدید مقابل ایستگاه خطوط 26 و 15 و اصلاح هندسی وضعیت خیابان احمدآباد تا میدان شریعتی توسط سازمان ترافیک شهرداری این مهم صورت گرفت. امکان استفاده ساکنان بولوار وکیل آباد از خطوط 12 و 12.1 غلامزاده در تشریح علل تغییر خطوط 12 و 12.1، بیان میکند: این کار فراهم آوردن امکان استفاده ساکنان بولوار وکیل آباد حدفاصل انتهای بولوار تا هفت تیر از خطوط عبوری 10 و 11 جهت دسترسی به حرم مطهر صورت گرفته است. وی به راهاندازی خط سه BRT اشاره کرده و میگوید: همچنین جلوگیری از خطوط موازی و بهرهبرداری از امکانات موجود در سایر خطوط، در کنار محدودیت تعداد خطوط و ناوگان در روگذر شیرازی از دیگر دلایل قابل ذکر است. پوشش کامل بولوار شهید فکوری با خط 89 معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در خصوص اصلاح خط 89، میگوید: ایجاد یک خط جدید با پوشش کامل بولوار شهید فکوری و ایجاد دسترسی از میدان فلسطین به شهرک سلامت و اجابت به درخواستهای متعدد در این مسیر دلیل اصلاح خط مذکور بوده است. غلامزاده به حذف خطوط موازی و پوشش مسیرهای جدید اشاره کرده و میافزاید: استفاده بهینه از منابع در اختیار جهت ارائه خدمات مناسب و بیشتر به همراه واگذاری سرویسدهی بولوارها و مسیرهای محوری به خطوط مشخص به دلیل جلوگیری از سردرگمی مسافران و تبادل سفر و تعیین مسیرهای راحتتر نیز از دیگر اهداف تغییر خط 89 بود. پوشش کامل بولوار شهید صارمی با خط 94.1 وی در خصوص اصلاح خط 94.1، بیان میکند: اصلاح این خط با هدف پوشش کامل و مستقیم بولوار شهید صارمی و ایجاد دسترسی جدید و ارائه خدمات حمل و نقل عمومی به مسیر بولوار شهید صارمی در حد فاصل هفت تیر تا صیاد شیرازی صورت پذیرفته است. غلامزاده میافزاید: تلاش برای پوشش اتوبوسی بخشی از بولوار شهید صیاد شیرازی در حد فاصل پل تربیت تا تقاطع شهید صیاد شیرازی نیز مورد توجه قرار داشت. وی در مورد دیگر دلایل اصلا خط 94.1 میگوید: این کار با اهداف دیگری همچون حذف خطوط موازی و استفاده بهینه از امکانات موجود در سایر مسیرها و واگذاری سرویسدهی بولوارها و مسیرهای محوری به خطوط مشخص به دلیل جلوگیری از سردرگمی مسافران و تبادل سفر و تعیین مسیرهای راحتتر انجام شده است. خط 91، 83، 94 و 96.1 معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به تغییر خط 91، خاطر نشان میکند: این اقدام با هدف پوشش کامل و مستقیم بولوار پیروزی و اتصال انتهای بولوار پیروزی در حد فاصل هفت تیر تا انتهای پیروزی به پایانه فلسطین، عملیاتی شد. غلامزاده با اشاره به حذف خطوط موازی خط 91 و استفاده بهینه از امکانات موجود در سایر مسیرها، میگوید: واگذاری سرویسدهی بولوارها و مسیرهای محوری به خطوط مشخص به دلیل جلوگیری از سردرگمی مسافران و تبادل سفر و تعیین راحتتر مسیر نیز در دستور کار این خط بوده است. وی با اشاره به تغییر خطوط 83 و 84، توضیح میدهد: تأمین دسترسی پایانه و ایستگاه راه آهن به حرم مطهر رضوی، تأمین دسترسی پایانه انقلاب اسلامی به حرم مطهر رضوی و تأمین دسترسی مراکز جمعیتی نزدیک به حرم مطهر مانند 17 شهریور، وحدت، کاشانی، بهجت، آخوند خراسانی و ... به آن از جمله اهداف قابل ذکر در تغییر خط مذکور بوده است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد به اصلاح خط 96.1 اشاره و خاطر نشان میکند: این خط نیز با هدف پوشش بخش عمده مسیر خط با خط 89 و وجود چند خط دیگر در پایانه هاشمیه و دسترسیهای مختلف آنها تغییر یافته است. در ادامه این گزارش، جدول کاملی از اصلاح خطوط شامل مسیر قدیم و جدید برای اطلاعرسانی دقیق به شهروندان آورده شده است.